maandag 9 september 2013

Gele donderdagen en geurende twitternamen

Mijn donderdagen zijn geel. En dan bedoel ik echt knalgeel! Echt mooi vind ik het niet geloof ik maar ja, ze hebben nu eenmaal die kleur. Hoe ik ook mijn best doe, ik kan er niks anders van maken. Dat geldt ook voor de andere dagen van de week want ook die hebben allemaal een eigen kleur. Of neem de twitternaam van iemand met wie ik contact heb. Ze is gek op koffie. Als ik haar twitternaam lees ruik en/of proef ik koffie. Verwarrend? Voor de lezer waarschijnlijk wel maar voor mij is dit volkomen logisch.

Ik heb "last" van synesthesie. Bij synesthesie vermengen de zintuigen zich. Bij de meeste mensen zitten hun zintuigen in kamertjes die keurig gescheiden worden door een muur. Ze kunnen niet in elkaars kamertje komen. Bij mensen met synesthesie zit er als het ware een altijd openstaande deur in de muren waardoor de zintuigen in elkaars kamertje kunnen komen. Ze vermengen dus. De vermenging is dusdanig sterk dat letters kleuren kunnen hebben, je geluiden kunt proeven of woorden geuren hebben.
Synesthesie komt voor bij een klein deel van de wereldbevolking. Momenteel schat men dat zo'n 5% van de wereldbevolking een of andere vorm van synesthesie heeft. Het is ook niet specifiek iets wat je alleen bij mensen met autisme ziet al lijk men het daar wat vaker aan te treffen.
Mensen met synesthesie verschillen onderling ook in hoe sterk de vermenging is en welke zintuigen vermengen. 

Het woordje last heb ik heel bewust tussen aanhalingstekens gezet omdat ik het helemaal niet als een last ervaar. Ik vind het zelfs grappig en leuk! Het maakt zintuiglijke ervaringen soms een heel stuk leuker, mooier en intenser. Muziek of geluiden die prachtige kleuren in mijn hoofd tevoorschijn toveren, geuren die een kleur krijgen en woorden die een kleur en/of geur krijgen. Zoals je leest zie ik vooral kleuren bij mijn zintuigen. En ik weet ook niet beter of dat is zo.

Het aardige is dat iedereen wel een vorm van synesthesie kent. Iedereen heeft in zijn leven wel eens een verband gelegd tussen een kleur en een gedachte die daar geen verband mee houdt. Alleen dat is aangeleerde synesthesie. Mensen die daar handig gebruik van maken zijn de zogenaamde geheugenatleten. Op die manier zijn zij in staat hun geheugen te trainen en kunnen ze enorme hoeveelheden informatie onthouden.

Synesthesie heeft een erfelijke component en het kan dus zijn dat als jij te maken heb met synesthesie je niet de enige in je familie bent. Synesthesie moet overigens niet verward worden met beelddenken. Ook daarbij maak je gebruik van meerdere zintuigen tegelijk alleen de werking is anders.
Ikzelf ben ook een beelddenker dus dat in combinatie met synesthesie geeft een druk en kleurrijk beeld in mijn hoofd. Tegelijk weet ik niet beter en ik vrees dat als ik het ineens niet meer zo zou hebben ik het mijn hoofd maar als een saaie bedoening zou ervaren.


2 opmerkingen:

  1. Dat zal wel heel apart zijn ja. Ben benieuwd wat ik voor je ben ;) hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou jou wel eens willen zijn, ik wil ook in kleuren denken!!
    -x-

    BeantwoordenVerwijderen