dinsdag 15 juli 2014

Gezocht: Klaas Vaak

De nacht van afgelopen vrijdag op zaterdag was weer een van die zeer zeldzame nachten. Een paar keer per jaar, echt op 1 hand te tellen, overkomt het me. Een nacht waarin ik slechts 1 keer wakker word. Gewoon omdat ik naar de wc moet. Weer terug in bed val ik meteen weer in slaap. Als ik dan 's ochtends weer wakker word verbaas ik me altijd even. Zo vreemd voelt het. Een nacht waarin ik lekker geslapen heb. En nou eens niet meer weet wat ik gedroomd heb.


Autisme en slaapproblemen gaan nogal eens samen. Ook bij mij. Ik weet niet beter of ik heb slaapproblemen en die begonnen al op jonge leeftijd. Als meisje van 6 jaar lag ik pas om 9 uur 's avonds in bed. Brachten mijn ouders mij eerder naar bed dan was het drama. Zodra mijn ouders doorkregen dat als ze me later op bed legde het wel goed ging werd 9 uur mijn nieuwe bedtijd. Jarenlang tot mijn ouders besloten dat ik oud genoeg was om weer wat later naar bed te mogen.

Ik was met naar bed gaan vanaf dan geen moeilijk kind. Ik vond het heerlijk als een van mijn ouders mij heel strak instopte. Echt als een soort mummie. Dan viel ik net wat makkelijker in slaap en ik verdwaalde niet zo in bed. Op den duur werd ik te oud en wilde ik natuurlijk niet meer ingestopt worden. Dus dan deed ik mijn best om mezelf zo strak morgen in te rollen.
Wel sliep ik altijd als een plank zoals mijn moeder altijd zei. Zo gespannen lag ik in bed. Uiteraard had dat gevolgen zoals extra vermoeid zijn als ik weer wakker werd.

Hoe ouder ik werd hoe eerder ik naar bed ging leek het wel. Nu slapen pubers vaak tot ver in de middag maar meestal is dat als ze uitgegaan zijn of omdat ze door de week te laat naar bed gaan. Ik had niets met uitgaan en ging om 9 uur 's avonds naar bed om de volgende dag pas aan het begin van de middag weer wakker te worden. Tenzij ik naar school moest natuurlijk.
Ik heb nog altijd veel slaap nodig. Toch wel het liefst 10 uur per nacht. Helaas kom ik daar eigenlijk nooit aan vanwege mijn slaapproblemen.

Ik slaap nog altijd moeilijk in. Ik ben dan ook best jaloers op mijn lief. Die gaat liggen en binnen een minuut slaapt hij en is doorgaans niet meer wakker te krijgen.

Mijn nachten zijn doorgaans gevuld met nachtmerries. De ene keer wat erger dan de andere keer. Soms is het zo erg dat mijn lief mij even gerust moet stellen of dat ik compleet in paniek wakker word. Ik lig vaak wakker. Of ik lig een keer of 2 een uur of langer wakker of ik word meerdere keren voor kortere duur wakker. Het heeft me veel tijd en moeite gekost om daar mee om te leren gaan. Inmiddels accepteer ik dat het zo is en blijf ik rustig in bed liggen.

Moet ik een wekker zetten dan heb ik een extra probleem. Ik wordt rustig een uur of langer voor de wekker gaat wakker. En dan slaap ik niet meer. En nee, ik lig me dan niet druk te maken. Ook dit probleem krijg ik niet opgelost. Ik maak in de ochtend doorgaans dus geen vroege afspraken. Zo kan ik in elk geval opstaan als ik wakker word. Geef mij elke ochtend vroeg, of meerdere keren per week, een afspraak en binnen 3 nachten draai ik door.

Uiteraard heb ik van alles gedaan om te kijken of ik mijn slaapproblemen op zou kunnen lossen of op zijn minst te verbeteren. Medicijnen maskeren alleen maar en zijn geen oplossing voor mij. Stopte ik er mee dan kwamen de problemen net zo hard weer terug. Manieren zoals elke dag op dezelfde tijd naar bed en op dezelfde tijd opstaan helpen bij mij ook niet. Wat wel helpend was, was dat ik een twee jaar melatonine heb geslikt. Ik begon met een mis van normale melatonine en de variant met vertraagde afgifte (verhouding 1:1). In de twee jaar tijd heb ik dat af kunnen bouwen naar nul.
Daarnaast vond ik een aantal oplossingen die er voor zorgde dat het probleem hanteerbaar is zolang ik stabiel ben. Bij toeval ontdekte ik dat ik wel ontspan in een waterbed. Sindsdien hebben we dus een waterbed. Slaap ik, vanwege bijvoorbeeld een vakantie, in een gewoon bed dan slaap ik binnen de kortste keren weer als een plank. Van mijn ouders kreeg ik een ballendeken. Het is een zware, speciale deken , gevuld met ballen die feedback en lichaamsbesef geeft. Onder deze deken mag je slapen en ik ervaar het als veilig en begrensd. En het geeft ontspanning. Zonder slapen is dan ook geen optie meer.Verder heb ik een vast ritueel voor ik naar bed ga. Daar kan ik niet vanaf wijken. En ik accepteer dat ik wakker lig en maak me er ook niet meer druk over. Ook mediteren draagt er voor mij aan bij dat ik wat beter slaap.
Af en toe slik valeriaan als het echt de spuigaten uitloopt. Ik reageer daar heel goed op en het is voor mij een beter alternatief dan zoiets als valium.

Zo blijft het probleem dus hanteerbaar. Wel heb ik dus een soort van chronisch slaapgebrek. Door mijn nachtmerries en wakker liggen haal ik vaak maar een uur of 6 รก 7 en dat is voor mij echt te weinig. Toch slaap ik overdag alleen bij hele hoge uitzondering. Zou ik overdag ook slapen dan verergert mijn slaapprobleem.
Ik heb inmiddels ook een soort structuur en regelmaat in mijn slaaptijden. Eentje die past bij mij. Die moeten ook niet verstoord worden want dan gaat het heel snel mis. Ik kan dus ook in het weekend geen andere tijden hanteren dan door de week.

Stiekem blijf ik zoeken naar Klaas Vaak. Want wat lijkt me dat heerlijk...........elke nacht in slaap vallen, doorslapen en fijn wakker worden........Gewoon lekker slapen..........











Geen opmerkingen:

Een reactie posten